Lano z Bohumína pro lanovku na Lomnický štít

Bohumín Provoz Lanárny ŽDB Drátovna dokončil prestižní zakázku pro největší atrakci Vysokých Tater.

Když se řekne dovolená nebo prázdniny, člověk si obvykle představí výlet. Pokud v létě zamíříte do Vysokých Tater a svezete se visutou lanovkou na druhý nejvyšší vrchol Vysokých Tater Lomnický štít, tak si vychutnáte překrásný rozhled i díky práci zaměstnanců ŽDB Bohumín. Na jednou z největších atrakcí Vysokých Tater – lanovku ze Skalnatého plesa na Lomnický štít – dodal provoz Lanárna bohumínské firmy speciální tažné lano.

Celkem 4200 metrů dlouhé lano vyrobené v Bohumíně kabinu s lanovkou pouze táhne. Průměr lana je 26,5 milimetrů a jeho hmotnost dosahuje 10 710 kilogramů. „Tažné lano pro lanovou dráhu Skalnaté Pleso – Lomnický štít dodáváme pravidelně. Interval výměny tažného lana je okolo šesti let,“ říká vedoucí prodeje Lanárny ŽDB Drátovna Jiří Foltyn s tím, že celková hodnota kontraktu přesáhla 800 tisíc korun.

„Tažné lano pro lanovou dráhu Skalnaté Pleso – Lomnický štít dodáváme pravidelně. Interval výměny tažného lana je okolo šesti let. Celková hodnota kontraktu přesáhla 800 tis. Kč.“

Vedoucí prodeje Lanárny ŽDB Drátovna Jiří Foltyn

Lanovka se začala stavět na jaře 1936. Roku 1937 byl do provozu uveden první úsek visuté lanové dráhy z Tatranské Lomnice na Skalnaté pleso. Roku 1940 pak úsek ze Skalnatého plesa na Lomnický štít. Provoz pvního úseku byl ukončen v roce 1999.

Na vrcholovém úseku překonává kabina (dnes) pro 16 cestujících vzdálenost 1867 metrů a převýšení 855 metrů. Lano podepírá jediný stožár těsně pod horní stanicí. Nejvyšší výška lanovky nad zemí je 255 metrů. Kabinku s celkovou váhou 4 tuny zavěšenou na dvojici nosných ocelových lan o průměru 3,3 centimetru vyvleče tažné lano na vrchol za 530 sekund. Na vrcholu štítu se dnes nachází meteorologická stanice, restaurace, kavárna a malá botanická zahrada.

Lomnický štít – Ilustrační foto
Lomnický štít – Ilustrační foto (Foto: Třinecké železárny – Moravia Steel)

Díky lanovce navštíví vrchol Lomnického štítu ročně sto tisíc návštěvníků, ze kterých by se sem většina vůbec jinak nedostala. Provozní podmínky lanovky umožňují pobyt na vrcholu maximálně padesát minut. Z vyhlídkových teras na vrcholu štítu je skutečně impozantní rozhled – Vysoké Tatry, Nízké Tatry, Spiš, pohoří východního Slovenska, a za mimořádné viditelnosti je možné spatřit pohoří v Maďarsku, ukrajinskou Hoverlu a dokonce prý krkonošskou Sněžku, vzdálenou 360 kilometrů.

Samotná výroba lana pro lanovku na Lomnický štít trvala dva týdny. Začala přesoukáním lanových drátů, dodaných provozem Tažírna Patentovaných Drátů na strojní cívky. Pokračovalo se slaňováním vnějších pramenů lana a výrobou polypropylenové duše. Poslední výrobní operací bylo srážení těchto vnějších pramenů a polypropylenové duše v hotové lano.

„Lano jsme vyráběli podle speciální normy EN 12385-8 pro lanové dráhy s přepravou osob. Na výrobu těchto speciálních lan máme speciální certifikát,“ uvádí Jiří Foltyn s tím, že poté byl dvanáctitunový náklad expedován na zesíleném dřevěném bubnu o rozměrech 200 krát 120 centimetrů. „Transport z Bohumína do Tatranské Lomnice trval 6 hodin,“ uzavřel vedoucí prodeje.

Provoz Lanárny byl založen v roce 1951 za účelem výroby těžních lan pro blízké doly. Vzhledem k postupnému útlumu těžby v České republice a rozšíření strojního zařízení se provoz postupně začal více orientovat i na další segmenty, jako jsou speciální jeřábová lana, lana pro lanovky a vleky, rybářská lana a lana pro všeobecné použití.

V současné době se roční výroba ŽDB Drátovna, dceřiné firmě Třineckých železáren, pohybuje okolo 6 kilotun, přičemž více než 95 procent produkce Lanárna exportuje. Nejvíce do Německa, zemí Beneluxu, Polska a Velké Británie. Lana dodává také do USA, Číny, Singapuru, Maroka nebo Spojených arabských emirátů.